2022-09-23 15:46:37
23.09.22
שלמה ריזל

המלחמה באוקראינה: חוקרי האו"ם קבעו היום (שישי) כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה חמורים באוקראינה ובהם התקפות חסרות הבחנה נגד אזרחים, אלימות קשה ועינויים ופגיעה אף בילדים. כך מסר יו"ר ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם, אריק מוס בעדכון ממצאי הביניים של הוועדה הבינלאומית. "אנו מודאגים מהסבל שהסכסוך המזוין באוקראינה הטיל על האוכלוסייה האזרחית", אמר מוס.

הוא ציין כי הוועדה זכתה לשיתוף פעולה מצידה של אוקראינה, לצד סירוב עיקש מצד הרוסים. "ניסיונותינו לקיים דיאלוג בונה עם רשויות הפדרציה הרוסית, למרבה הצער, עד כה לא הצליחו, אך אנו נמשיך במאמצינו".

מוס עדכן כי חקירות הוועדה עד כה התקיימו באזור קייב, צ'רנייב, חרקוב וסומי. לפי דבריו הוועדה ביקרה ב-27 יישובים וראיינו יותר מ-150 קורבנות ועדים ובדקה אתרי הרס, קברים, מקומות מעצר ועינויים וכן שרידי נשק. בנוסף עיינו חברי הוועדה במספר רב של מסמכים ודו"חות ונפגשו עם רשויות הממשלה, ארגונים בינלאומיים, החברה האזרחית ובעלי עניין רלוונטיים אחרים.

יו"ר ועדת החקירה סיפר כי השימוש ההפצצות באזורים מיושבים מהוות מקור לנזק וסבל עצום לאזרחים. לדבריו הוועדה ראתה ממקור ראשון את הנזק שנגרם למבני מגורים ולתשתיות, כולל בתי ספר ובתי חולים. בעיר חרקוב, ההפצצות הרסו אזורים שלמים בעיר. בנוסף, רוב מקרי המוות נגרמו כתוצאה מאותן הפצצות.

הוא הרחיב כי התקיפות בוצעו ללא הבחנה בין אזרחים לחיילים וכן כי הוועדה הופתעה ממספר ההוצאות להורג הרבות באזורים בהם ביקרה.

בנוסף, הוועדה קיבלה עדויות ודיווחים על התעללות ועינויים שבוצעו במהלך כליאה בלתי חוקית. כמו כן עדכנו חוקרי האו"ם כי הממצאים מלמדים אף על אלימות כלפי ילדים.